ÇİN DOSYASI : TÜSİAD’dan Çinli Şirketlerle İş Yapmak İçin Bil inmesi Gerekenler


KAYNAK : http://www.cinhh.com/tusiaddan-cinli-sirketlerle-is-yapmak-icin-bilinmesi-gerekenler/

TÜSİAD’dan Çinli Şirketlerle İş Yapmak İçin Bilinmesi Gerekenler

Yazar: Umut Ergunsü

TÜSİAD’ın Pekin Ofisi Direktörü Iraz Turhan ile yaptığım röportajda* Çinli şirketlerle iş yapmak için bilinmesi gerekenler hakkında aldığım bilgileri aşağıda bulabilirsiniz.

Umut Ergunsü: Çin’de iş yapma dinamikleri hakkında bilinmesi gerekenler nelerdir?

Iraz Turhan: Çin’de iş yapma dinamiklerini anlamak için öncelikle Çin siyasi ve ekonomik sisteminin iyi anlaşılması gerekiyor. Çin’de devlet planlı bir ekonomi uygulanmaktadır. Bu çerçevede ekonomide devletin, merkezi hükümetin gücünü ve etkisini iyi anlamak gerekmektedir. 关系 (Guanxi, anlamı: ilişki kurmak) kelimesi Çin iş dünyasında önemli bir anlam ifade etmektedir. Bu kelimede “benim kültürümü ve benim iş yapma geleneklerimi benimse” anlamı yatmaktadır. Bu bağlamda, bürokratik uygulamaların iş faaliyetlerini zaman zaman etkiyelebileceği göz önününde bulundurularak, Çin ile iş yapılan eyalet ve bölgelerdeki yerel hükümet yetkilileri ile yakın ilişkiler kurulmalıdır. Aynı zamanda, Çin’i bütünsel olarak anlamanın yanısıra, bölge ve eyaletlerin özelliklerini anlamak, sağlıklı iş ilişkileri kurmak açısından büyük önem arzetmektedir. Ülkemizde birlikte kurulacak iş ortaklıklarında, şirketin ve sektörün Çinliler tarafından en iyi şekilde anlaşılmasına yardımcı olunmalı, sabırla yaklaşılmalıdır.

Umut Ergunsü: Ülkemiz ekonomisinin geleceği için çok önemli olduğuna inandığım bir soruya geldi sıra. Çin’de üretip Çin’in iç pazarında satmak, aynı zamanda Doğu Asya’daki diğer ülkelerin pazarlarına Çin üzerinden erişmek, hatta tüm dünyaya burdan ürün satmak mümkün mü? Örnek teşkil edebilecek Türk şirketleri var mı?

Iraz Turhan: Neden olmasın. Bunu Avrupalı, Amerikalı başardı. Türk şirketlerinin de zamanla başaracağına inanıyorum ki buna bugünden güzel başarı örnekleri verilebilir. Örneğin BEKO, Çin’de çamaşır makinesi üretiyor. Çin’de ürettiği çamaşır makinelerini Türk pazarına sunmayan BEKO, bu makineleri hem Çin’e hem dünyaya satıyor. Aynı şekilde Standard Profil, Çin’de otomotiv parçası üretiyor ve yine Çin’e satıyor.

Son yıllarda, Çin’den gelen düşük kaliteli ve nispeten daha ucuz Çin mallarının yarattığı ticaret açığı, Türkiye’de Çin mallarına karşı bir tepkiye ve güvensizliğe neden olmakta. Ancak, Çin artık bu şekilde devam edemeyeceğini anlamıştır ve ekonomisini ihracata dayalı modelden ithalata ve iç tüketime dayalı modele dönüştürme yolunda önemli adımlar atmaktadır. Öte yandan Çin hükümeti son yıllarda ileri teknoloji ve AR&GE yatırımlarına büyük kaynaklar ayırıyor. Çin artık dünyaya teknoloji üreten bir ülke konumuna geçme yönündeki hedefi doğrultusunda çalışmalarını hızlı bir şekilde sürdürüyor. Çin ile yaptığımız çalışmalar sonucunda da pek çok şirketimizin ve pek çok kurumun Çinlilerle ortak iş yapma azminde olduğu görüyoruz. Bu güven giderek daha da artacaktır.

Umut Ergunsü: Söyleşimizi noktalamadan önce, Çinli şirketlerle iş yapmak isteyen Türk işadamlarımıza ne gibi önerilerde bulunursunuz?

Iraz Turhan: Öncelikle Çin ekonomik yapısının, farklı bölge ve sektörlerinin iyi anlaşılması gerekiyor. Sekörlerdeki gelişmeler ve sorunlar iyi araştırılmalıdır. Çin ile iş yaparken karşılaşılabilecek sorunlara önceden hazırlıklı olunmalıdır. Biraz evvel de bahsetmiş olduğum gibi Çin sisteminin batıdaki sistemden çok farklı olduğu bilinmeli, devletin ekonomik faaliyetlerdeki yetkisi göz önünde bulundurulmalıdır. Çin, son yıllarda iş yapma ortamını iyileştirme konusunda oldukça aktif çalışmalar yapmaktadır. Ancak, halen yabancı yatırımcılar ya da Çin ile ticaret yapan şirketler için bazı engelleyici durumlar olabilmektedir. Dünya Bankası verilerine göre “İş Yapma” kolaylığı konusunda Çin 87. sırada yer alıyor. “Kamu ve devlet mal alımlarında yabancı şirketlere yönelik ayrımcı bir politika izlenmektedir. Bu alanda yabancı şirketlere yeterince yer verilmemektedir.

Çinli bir şirket ile ortak teşebbüs kurarken şirketin ve üst düzey yetkilisinin sorumluluk ve yetkisinin iyi bilinmesi ve kontratta net şekilde belirtilmesi gerekmektedir. Çin ile iş anlaşması yapılırken kontratın hazırlanma süreci aceleye getirilmemeli ve her maddenin üzerinde özenle çalışılmalıdır.

Çin’e ürün satarken ise, pazar araştırması yapılırken, Çin’in nüfus yapısı iyi araştırılmalıdır. Hedef kitlenin gelir durumu, ülkenin coğrafi konumu ve iklimin ürün üzerindeki etkilerinin de iyi değerlendirilmesinde fayda var. Çin’e ürün satarken ya da yatırım yaparken Çin’de fikri mülkiyet hakları ihlali ve patent hırsızlıkları konusunda halen şirketlerin mağdur durumda kalabilecekleri unutulmamalıdır. Ürünlerin mutlaka Çince isimle de patentinin alınması gerekmektedir. Çin’de gerçekleştirilen sektörel fuarların iyi takip edilmesi önemlidir. Hatta, mümkünse, bu fuarlarda katılımcı olmak pazara girişte ve ürün satın alma konusunda faydalı bir rehber olacaktır.

*Bu röportaj Eylül 2012’e yapılmıştır.

Etiketlendi:, , , ,

www.ozelburoistihhbarat.com

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

YÜKSEK STRATEJİ

strateji, istihbarat, güvenlik, politika, jeo-politik, mizah, terör, araştırma, teknoloji

Fight "Gang Stalking"

Expose illegal stalking by corrupt law enforcement personnel

İSTİHBARAT ALANI

Sınırsız, Seçkin, Sansürsüz, Kemalist Haber Blogu

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

%d blogcu bunu beğendi: